",..joka tulee minun luokseni, minä en ikinä heitä ulos."

22.03.2018

Synti, häpeä, taistelut ja vaikeudet. 

Loputtomat ristiriidat, lankeamiset kerta toisensa jälkeen, pohjamutiin uppoaminen. 

Tuska ja ahdistus, joka tuntuu koko olemuksessa. 

Leima leiman perään, jotka huutaen julistavat, että et kelpaa:

"Olet arvoton, toivoton tapaus... liian heikko. Olet voimaton muuttumaan. Voimaton ja kykenemätön elämään ihmisarvoista elämää. Kukaan ei voi auttaa sinua. Itseasiassa kukaan ei välitä."

Nämä leimat saavat ihmiset rinnallasi lukemaan sinusta kaiken tämän. 

Koet, että et kelpaa kenellekkään. 

Koet, ettei  kukaan välitä. 

Olet yksin. Kukaan ei ymmärrä. 

Koet, ettei kukaan ei lähesty sinua vilpittömästi vaan nämä leimat sinussa saavat ihmiset epäileväksi sinua kohtaan. Nämä leimat sinussa saavat ihmiset karttamaan sinua ja puhumaan pahaa sinusta. 

Kuka voisi auttaa? Kuka voisi muuttaa kaiken tämän? Poistaa kaiken tuskan ja ahdistuksen? Harmautta ja masennusta päivästä päivään. 

KUKA!?

Jumala, josta olen kuullut, tuntuu kaukaiselta ja epämääräiseltä. 

Hän on todennäköisesti liian pyhä, hyvä ja puhdas edes katsoakseen minua päin. 

VARAS ei tule muuta kuin...

VARAS ei tule muuta kuin... 

...varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Joh.10:10

On olemassa persoona, joka haluaa sinun alistamista. Hän haluaa pitää sinut vankinaan ja tuhota elämäsi.

Hänellä ei ole muita tavoitteita, kuin pitää sinut pimeydessä. Pimeydessä niin, ettet koskaan tulisi näkemään ja kokemaan todellista valoa.

Hänellä on todellista valtaa, voimaa ja kykyä tässä maailmassa. Hän eksyttää, houkuttelee ja vie harhaan. Hän on voimakkaampi kuin yksikään ihminen. Hän on viisaampi ja ovelampi kuin yksikään ihminen.

Hän vihaa sinua ja jokaista ihmistä. Hän houkuttelee sinut rikkomaan Jumalaa vastaan. Hän houkuttelee sinut vihaamaan Jumalaa. Hän tahtoo, että hylkäät kaikki ajatukset Jumalasta. Hän tahtoo, että kiellät Jumalan ja elät omassa tahdossasi ja voimassasi. 

Varas haluaa, että kiellät Jumalan, joka on rakastanut sinua enemmän kuin voit ymmärtää tai käsittää. 

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh.3:16

Jeesus sanoi:

"Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.

Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

Minä olen se hyvä paimen.
Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä."
Joh.10:10,11

Hän on liian pyhä, hyvä ja puhdas edes katsoakseen minua päin

Raamatusta löydämme elämäntarinoita ja kohtaloita, joissa heijastelee ihmiselämän vaikeudet, pimeys, ja tuska eri tavoilla. Kuinka Jeesus kohtasi nämä henkilöt?

Sokeana syntynyt mies 

Johanneksen evankeliumi luku 9

Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea.

Jeesus paransi tuon miehen ja hän sai näkökyvyn. Raamattu jatkaa:

Silloin naapurit ja ne, jotka ennen olivat nähneet hänet kerjääjänä, sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka istui ja kerjäsi?

Toiset sanoivat: "Hän se on", toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän on hänen näköisensä".

Hän itse sanoi: "Minä se olen".

Niin he sanoivat hänelle: "Miten sinun silmäsi ovat auenneet?"

Hän vastasi: "Se mies, jota kutsutaan Jeesukseksi, teki tahtaan ja voiteli minun silmäni ja sanoi minulle: 'Mene ja peseydy Siiloan lammikossa'; niin minä menin ja peseydyin ja sain näköni".

He sanoivat hänelle: "Missä hän on?" Hän vastasi: "En tiedä".

Niin he veivät hänet, joka ennen oli ollut sokea, fariseusten luo.

Mies vietiin uskonnollisten johtajien, fariseusten luokse. Fariseusten kuulusteltua hetken aikaa  miestä ja hänen vanhempiaan tapahtuneesta ihmeestä he totesivat seuraavaa:

He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Sinä olet kokonaan synneissä syntynyt, ja sinä tahdot opettaa meitä!" Ja he ajoivat hänet ulos.

Mies oli saanut kokea elämänsä aikana paljon puutetta sokeuden tähden. Voi olla, että hän mietti joskus, että miksi näin? Miksi minun täytyy elää pimeydessä? Miksi minut on eristetty? 

Hän oli täysin riippuvainen muiden avusta ja armollisuudesta. Nyt tuo mies saa kuulla sanat, että syy hänen sokeuteensa oli ollut heidän vanhempiensa synnit ja, että hän itse oli täynnä syntiä. 

Opetuslapset kysyivätkin Jeesukselta sokeana syntyneestä miehestä ennen tämän parantumista:

Opetuslapset kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?"
Jeesus vastasi: "Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki.

Mies ajettiin ulos.

Ei kelvannut pyhäkköön. Ei pappien ja uskonnollisten johtajien silmien alle saati sitten Jumalalle! Ei kelvannut, koska oli liian huono ja paha.

Vai kelpasiko Jumalalle?

Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?"

Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?"

Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu".

Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä.

Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".

Maria Magdaleena

Luukkaan evankeliumi luku 8

Ja sen jälkeen hän (Jeesus) vaelsi kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja saarnasi ja julisti Jumalan valtakunnan evankeliumia; ja ne kaksitoista olivat hänen kanssansa,
niin myös muutamia naisia, jotka olivat parannetut pahoista hengistä ja taudeista: Maria, Magdaleenaksi kutsuttu, josta seitsemän riivaajaa oli lähtenyt ulos. Luuk.8:1,2 

Maria Magdaleena oli kokenut elämänsä aikana todella syvää epätoivoa, ahdistusta ja pimeyttä.

Mistä tiedämme sen?

Se tila, johon Maria oli joutunut ja ajautunut oli todella surkea. Surkeampi kuin monen muun surkeus. Tila, jossa et hallitse itseäsi, et voi auttaa itseäsi eikä kukaan muukaan voi auttaa.

Tuohon tilaan joutumista on edeltänyt Marian elämässä rakkaudettomuus, kylmyys, kovuus, hylätyksi kokeminen, pelko ja ahdistus. Monenlaiset vaikeudet.

Tarina ei kerro tarkemmin mitä hän oli elämänsä aikana saanut kokea? Mitä valintoja hän oli tehnyt elämässään? Se on varmaa, että hänen omilla päätöksillä ja haluilla oli oma merkityksensä lopputulokseen.

Oli mitä oli, niin Jeesus tiesi kaiken Maria Magdaleenan elämästä. 

Jeesus tiesi kaikki hänen kokemukset, ajatukset, teot ja valinnat elämänsä varrelta.

Jeesuksen kohdatessa Marian, hän oli hylkiö ja ihmisraunio. Outo, jota suurin osa karttoi pudistellen päätään.

Jeesus kohtasi Marian säälien häntä. 

Jeesus paransi Marian ja hän vapautui kaikesta siitä mikä oli sitonut häntä. Maria sai uuden elämän, yltäkylläisen elämän Jeesuksen seurassa.

Raamattu kertoo, kuinka Maria oli yksi useasta muusta naisesta, jotka seurasivat Jeesusta ja 12 opetuslasta ja "jotka palvelivat heitä varoillansa." Luuk.8:3

Jeesus ilmestyi ensimmäisenä Marialle ylösnousemuksensa jälkeen:

Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

Tämä meni ja vei sanan niille, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa ja jotka nyt murehtivat ja itkivät. Mark.16:9,10

Mies haudoissa

Markuksen evankeliumi luku 5                                                              Luukkaan evankeliumi luku 8

Ja he tulivat toiselle puolelle järveä gerasalaisten alueelle.

Ja kohta kun hän lähti venheestä, tuli häntä vastaan haudoista mies, joka oli saastaisen hengen vallassa.

Hän asusti haudoissa, eikä kukaan enää voinut häntä kahleillakaan sitoa;

sillä hän oli monta kertaa ollut sidottuna jalkanuoriin ja kahleisiin, mutta oli särkenyt kahleet ja katkonut jalkanuorat, eikä kukaan kyennyt häntä hillitsemään.

Ja hän oleskeli aina, yötä ja päivää, haudoissa ja vuorilla, huutaen ja runnellen itseään kivillä. Mark.5

Jeesus vapautti tuon miehen kaikesta pimeydestä ja paransi hänet. Raamattu kertoo:

Niin kansa lähti katsomaan, mitä oli tapahtunut, ja he tulivat Jeesuksen luo ja tapasivat miehen, josta riivaajat olivat lähteneet, istumassa Jeesuksen jalkojen juuressa puettuna ja täydessä ymmärryksessä; ja he peljästyivät.

Mutta silminnäkijät kertoivat heille, kuinka riivattu oli tullut terveeksi. Luuk.8:35

Raamattu jatkaa:

Ja hänen astuessaan venheeseen se riivattuna ollut pyysi häneltä saada olla hänen kanssaan.

Mutta hän ei sitä sallinut, vaan sanoi hänelle: "Mene kotiisi omaistesi luo ja kerro heille, kuinka suuria tekoja Herra on sinulle tehnyt ja kuinka hän on sinua armahtanut".

Niin hän lähti ja rupesi Dekapolin alueella julistamaan, kuinka suuria tekoja Jeesus oli hänelle tehnyt; ja kaikki ihmettelivät. Mark.5:18

Kukaan ei voinut auttaa tuota miestä vaikka kaikenlaista oli varmasti yritetty. Miestä oli yritetty hallita niin, ettei hän olisi vaaraksi itselleen eikä muille. 

Jeesus lähestyi tuota miestä ja auttoi häntä. 

Muutama ajatus tapahtuneesta:

Oletko sinä syvemmällä pimeydessä kuin tuo mies?

Onko sinulla suuremmat vaikeudet kuin tuolla miehellä?

Jos Jeesus näki tuon miehen ja halusi lähestyä tuota miestä, niin voiko olla, että hän näkee sinut ja haluaa lähestyä myös sinua?

Jos Jumala kykeni auttamaan tuota miestä, niin voiko olla, että hän kykenee auttamaan myös sinua? 

Niin hän lähti ja rupesi Dekapolin alueella julistamaan, kuinka suuria tekoja Jeesus oli hänelle tehnyt; ja kaikki ihmettelivät. 

Publikaani, tullimies Leevi

Luukkaan evankeliumin luku 5

Wikipedia kertoo seuraavaa publikaanin tehtävästä:

"Publikaani oli Rooman valtakunnassa henkilö, jolle maksettiin jonkin valtion tehtävän, esimerkiksi veronkannon suorittamisesta. Termi publikaani johtuu latinan sanasta publicum, julkiset asiat. Publikaanit olivat valtion tulojen, verojen ja tullien kanto-oikeuden vuokraajia. Tällainen valtion toimintojen ulkoistaminen takasi valtiolle säännölliset tulot, mutta oli altis väärinkäytöksille."

"Koska publikaanit olivat Rooman miehitysvallan palveluksessa, näitä vihattiin oman kansan pettäjinä ja ahneina rahan kerääjinä. He saattoivat periä tulleja ja maksuja enemmän kuin mihin oli oikeus."

"Omana aikanaan Jeesus tyrmistytti juutalaista hengellistä ja maallista johtoa menemällä aterialle publikaanin luo. Ateriayhteys symboloi syvää ystävyyttä."  https://fi.wikipedia.org/wiki/Publikaani

Raamattu kertoo:

Ja sen jälkeen hän lähti sieltä ja näki tulliasemalla istumassa publikaanin, jonka nimi oli Leevi, ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Luuk.5:27

Niin tämä jätti kaikki, nousi ja seurasi häntä.

Ja Leevi valmisti hänelle suuret pidot kodissaan; ja siellä oli suuri joukko publikaaneja ja muita aterioimassa heidän kanssaan.

Leevi, oman kansansa pettäjä, työskenteli Rooman hyväksi. Rooman valtakunnan, joka oli vallannut heidän maansa ja kansansa. 

Sen lisäksi Leevi pelasi todennäköisesti omaan pussiinsa työskennellessään tulliasemalla... roomalaisella tulliasemalla. 

Hän otti hieman enemmän tulleja ja maksuja, kuin mihin hänellä oli oikeus. Leevi varasti ja huijasi, jotta voisi itse rikastua enemmän.

Leeviäkin "vihattiin oman kansansa pettäjänä"  ja kohdeltiin "ahneena rahan kerääjänä."

Jeesus kutsui tämän miehen seuraamaan itseään. Leevi järjesti suuret pidot kotiinsa Jeesusta varten.

Niin fariseukset ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan ja sanoivat: "Miksi te syötte ja juotte publikaanien ja syntisten kanssa?"

Uskonnollinen johto ei hyväksynyt tälläistä toimintaa. Syntisten ja huijareiden kanssa aterialla! 

Niinkuin olemme oppineet, ateriayhteys merkitsi syvää ystävyyttä. 

KENEN KANSSA SINÄ OIKEIN VIETÄT AIKAA, JOKA KUTSUT ITSEÄSI JUMALAN POJAKSI JA JUMALAKSI?


Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen."

Jeesus vapauttaa, pelastaa ja parantaa ne, jotka ovat tarvitsevia. 

Jeesus vapautti, pelasti ja paransi heidät, jotka olivat sairaita, heikkoja ja syntisiä. 

Sokeana syntynyt mies, Maria Magdaleena, mies haudoissa ja tullimies Leevi saivat kokea sen muutoksen ja vapauden, jonka vain Jumala voi antaa. 

Leevistä tuli Matteus, yksi kahdestatoista apostolista. 

Matteusta pidetään yleisesti Matteuksen evankeliumin kirjoittajana.  

Maria seurasi ja palveli Jeesusta. Hän todisti kiitollisena Jumalan rakkaudesta saadessaan uuden elämän. 

Myös mies haudoista lähti julistamaan kiitollisena uudesta elämästä ja Jumalan voimasta. Siitä voimasta ja niistä suurista teoista, joita Jeesus oli tehnyt hänelle suuressa armossaan.

He kulkivat pimeydessä, sokeina ja eksyksissä, mutta löysivät sielujensa hyvän paimenen luokse.

Jumala vihaa syntiä ja synnin tekeminen erottaa meidät hyvästä Jumalasta.

Jeesus kantoi meidän syntimme ruumiissaan ristinpuulle. Hän kärsi suuresti meidän syntiemme ja heikkoutemme tähden.

Hän antoi itsensä kuolemaan, jotta meillä voisi olla todellinen elämä hänen yhteydessään.

Jeesuksen haavoissa on parantuminen kaikesta synnin ja pahuuden kahleista ja niiden aiheuttamasta tuskasta.

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat."

Kristus itse kantoi meidän syntimme ruumiissaan ristinpuulle, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle. Hänen haavojensa kautta teidät on parannettu. 1.Piet.2:24

Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö. 1.Piet.2:25

Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. JOH.10:10,11

 Jokainen, jonka Isä antaa minulle, tulee minun luokseni; ja sitä, joka tulee minun luokseni, minä en ikinä heitä ulos. Joh.6:37

SANA POIS POIKENNEILLE JA LANGENNEILLE...

On paljon niitä, jotka ovat tulleet Jeesuksen tykö, uskoneet häneen ja tunnustaneet niinkuin sokeana syntynyt mies:

Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä. Luuk.9

...he ovat seuranneet Jeesusta, palvelleet häntä. mutta langenneet pois. 

Langenneet voivat ajatella kelpaanko minä enää Jumalalle? 

Olenko langennut jo liian useasti ja pahasti? Liian monta kertaa? Liian syvälle? 

Ja kaikki tietoisesti tehtyä ja armon pilkkaamista. 

Koskeeko Jeesuksen sanat enää minua, langennutta?:

Jokainen, jonka Isä antaa minulle, tulee minun luokseni; ja sitä, joka tulee minun luokseni, minä en ikinä heitä ulos. Joh.6:37

Kuuntele tarkoin Jeesuksen sanat sinulle:

Luuk.15:11

Vielä hän sanoi: "Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. 

Ja nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle se osa tavaroista, mikä minulle on tuleva'. Niin hän jakoi heille omaisuutensa. 

Eikä kulunut montakaan päivää, niin nuorempi poika kokosi kaiken omansa ja matkusti pois kaukaiseen maahan; ja siellä hän hävitti tavaransa eläen irstaasti. 

Jeesus kertoo Jumalan lapsesta, sellaisesta, joka on saanut tulla Jeesuksen omaksi niinkuin Leevi eli Matteus, Maria tai haudoissa ollut mies. 

Sellaisesta, joka oli saanut kokea syntien anteeksi saamisen, Jumalan rakkauden, armon ja voiman omassa elämässään.

Tämä poika halusi lähteä pois Isän luolta ja jättää hänet. 

Hän halusi elää täyttä elämää muualla ja kokeilla mitä tällä maailmalla on tarjota.

Hän hylkäsi Jumalan ja "hävitti tavaransa eläen irstaasti."

Lopulta poika alkoi "kärsiä puutetta." 

Kärsitkö sinä puutetta tällä hetkellä? 

Kadutko tekemisiäsi ja valintojasi? Koetko katumusta ja tuskaa valintojesi tähden? 

Haluatko palata takasin Jeesuksen luokse? 

Haluatko uuden elämän, yltäkylläisen elämän Jeesuksen yhteydessä? Haluatko kokea sen puhtauden ja vapauden, jossa alussa olit?

Nouse ja palaa takaisin!

Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. 

Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi. 

Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'. 

Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 

'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa; ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. 

Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa, 

sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.' 

Ja he rupesivat iloa pitämään. 

Videolla pastori David Wilkerson kertoo Helsingin vierailullaan vuonna 2001 tarinan Jeesuksen omasta, joka lähti pois ja lankesi syvälle.